donderdag 21 oktober 2010

Mensen geven veel om privacy, maar zijn naïef

Volgens beveiligingsexpert Bruce Schneier hechten mensen 'enorm veel' waarde aan hun privacy, maar zijn ze simpelweg naïef. Bedrijven maken daar gebruik van, stelt Schneier, die pleit voor brede wetgeving om privacy te beschermen.

Bruce Schneier op de RSA ConferenceBruce Schneier deed zijn uitspraken op de RSA Conference, een beveiligingsconferentie in Londen. "Het is niet zo dat mensen geen waarde hechten aan hun privacy", aldus Schneier in zijn keynote met de titel: 'Security, privacy, and the generation gap'.

"Mensen vinden hun privacy juist enorm belangrijk", zo zei Schneier na zijn keynote tegen Tweakers.net. "Maar ze zijn naïef." Daardoor zouden gebruikers soms meer informatie delen dan ze eigenlijk willen. Ook jongeren zouden veel waarde hechten aan privacy, maar door groepsdruk soms verdergaan dan ze uit zichzelf zouden doen.

Schneier vindt daarom dat de wetgever met betere bescherming voor privacy en gevoelige gegevens zou moeten komen. "De Europese Unie is met de Richtlijn Gegevensbescherming al enigszins op de goede weg", aldus Schneier. "De Verenigde Staten hebben dergelijke wetgeving nog niet." De Europese richtlijn stamt echter al uit 1995, voordat het internet was ingeburgerd. Schneier verwacht dat er ooit wel betere privacywetgeving zal komen, maar niet op de korte termijn.

Bedrijven als Facebook zullen zelf in ieder geval geen moeite doen om privacy te beschermen, zegt de beveiligingsgoeroe. "Facebook hecht geen waarde aan privacy. Niet omdat het evil is, maar omdat het er gewoon geen belang bij heeft." Waar Facebook wel belang bij heeft, is dat gebruikers hun privacy niet al te belangrijk vinden: "Op het moment dat jij je vrienden dingen op Facebook ziet zetten, zoals foto's en weblogs, wordt de drempel om zelf informatie te delen veel lager." Dat zou ook de reden zijn dat de privacy-instellingen op sites als Facebook zo lastig te vinden zijn, stelt Schneier.

Op de vraag of mensen geen eigen verantwoordelijkheid hebben om hun gegevens te beschermen, antwoordt Schneier: "Dat hangt ervan af, en de vraag is of het relevant is." Volgens hem kan misbruik worden gemaakt van gebruikers. Ook zouden ze simpelweg geen zin of tijd hebben om hun privacy-instellingen aan te passen. Schneier: "Je hebt ook wetten om gebruikers te beschermen tegen voedsel van slechte kwaliteit, drugs, et cetera." Gebruikers 'opvoeden' om ze bewust te maken van privacygevaren werkt niet, denkt Schneier. "Mensen willen er helemaal niet bij nadenken."

In technieken die de privacy verbeteren en waarvoor apart moet worden betaald, ziet de expert in ieder geval niets: "Mensen willen niet betalen voor privacy. Ze willen dat het in systemen is geïntegreerd." Afgelopen zondag onthulde privacyvoorvechter Eben Moglen de 'Freedom Box', een apparaat dat de privacy van internetgebruikers moet verbeteren.

Geen opmerkingen: