Bij een inspectieronde blijkt maar liefst een op de vijf grensoverschrijdende afvaltransporten binnen de EU niet volledig legaal te zijn. Dit staat in een recent verschenen onderzoeksrapport van de Europese Commissie. 20 procent van de afvaltransporten is grensoverschrijdend van aard. Vaak betreft het export van afgedankte elektronica naar Azie en Afrika.
De Europese Commissie overweegt nu aanscherping van de controlevoorschriften voor afvaltransport. Er is al een voorstel ingediend om de regels voor afgedankte elektrische en elektronische apparatuur te herzien. Ook zijn er voorstellen gedaan voor een nieuwe controlerende Europese instantie.
EVO denkt dat veel van de gecontroleerde 'misstanden' het gevolg zijn van onduidelijkheid bij het bedrijfsleven over de Europese wetgeving voor grensoverschrijdende afvaltransporten, de EVOA wetgeving.
Zo kan een verschil in interpretaties over begrippen in deze wetgeving leiden tot onbewust incorrect handelen. Ook het ontbreken van een handtekening kan leiden tot het predicaat 'sluikhandel'.
Uiteraard is EVO wel van mening dat zorgvuldig moet worden omgegaan met afvalstoffen. Een Europese controlerende instantie is dan ook aan te bevelen omdat die kan zorgen voor uniformiteit in interpretatie.
In opdracht van EVO wordt onderzoek gedaan naar de gevolgen van verschillende interpretaties van de EVOA regels in de landen om ons heen.
Op 8 maart zullen de resultaten hiervan worden gepresenteerd op het EVO Seminar ’Afvalstoffen nog steeds in beweging’. Ook zullen op deze middag problemen rond elektronica-afval en nieuwe wetgeving worden besproken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten