Uitwerpselen, afvalwater en vuilnis: alles gaat in de Cariben overboord.
Drijvende droomsteden. Zo prijzen de cruiseondernemingen van het Caribische gebied hun boten aan in folders vol superlatieven. Vijftien dekken hoog, drie voetbalvelden lang, plaats voor drieduizend passagiers en duizend man personeel. Alles erop en eraan: sauna's, zwembaden, bioscopen, theaters, casino's, winkels, restaurants, nachtclubs. En eten en drinken zoveel je maar wilt. Letterlijk uit een folder: 'Wow, fiesta, caramba!'
Maar alles heeft een keerzijde. Een Caribisch cruiseschip produceert dagelijks zeven ton vuilnis, 114.000 liter uitwerpselen, 965.000 liter afvalwater en 75 liter giftige restanten. Alles wordt overboord gekieperd. Op de Noordzee of de Middellandse Zee kom je er niet mee weg. Op de Caribische Zee wel.
De eilanden liggen zo dat ze een soort filterketting vormen. 'Niets stroomt door naar de Atlantische Oceaan. Alles zien we vroeg of laat terug op onze stranden', zegt Christopher Corbin van het milieuprogramma UNEP van de Verenigde Naties in Kingston, Jamaica. 'Het scheepsafval verwoest het ecosysteem en de biodiversiteit, in zee en op het land.'
Dode letter
Volgens UNEP-cijfers kent de Caribische Zee het drukste vaarverkeer ter wereld, met zo'n vijftigduizend cruises die jaarlijks 14,5 miljoen toeristen vervoeren. De passagiers laten in de havens miljarden dollars achter, fundamenteel voor de economie. In 1993 stelde de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor in de hele zone een verbod op afval lozen in zee in te voeren. Maar de IMO-norm is een dode letter gebleven. De meeste eilanden hebben de middelen niet om het vuil te verwerken.
'Onze bevolking kan en wil niet betalen voor andermans afval', erkent Javier Zetina, havenmeester van het Mexicaanse eilandje Cozumel. Heel Cozumel herinnert zich nog goed dat Grenada een milieuheffing van 1,50 dollar per passagier invoerde om een eigen vuilstortplaats te financieren. Cruisegigant Carnival besloot Grenada in het vervolg over te slaan.
De Caribische cruisefirma's aan de tand voelen over hun afvalbeleid is een crashcursus Kafka: van het kastje naar de muur en weer terug. De Cruise Lines International Association in Florida wijst op een communiqué: iedereen in de sector houdt zich aan de regels en werkt aan eigen oplossingen voor de toekomst.
Intussen spoelen op de Kaaimaneilanden melkpakken aan en hebben de ankers van cruiseschepen er 1,2 miljoen vierkante meter koraalrif vernietigd. 'Wow, fiesta, caramba!'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten